Mine Kajak - oplevelser

Vi købte kajakker 01. juli 2007

Min debut gik ikke så godt. Grunden er nok den, at cockpit, altså hullet man sidder i, ikke er så stort, så jeg må sidde på toppen af kajakken og glide ned på sædet med strakte ben. Jeg tippede og røg i vandet og det har jeg gjort nogle gange. Nu er jeg ved at have lært det. Jeg sætter pagajen på tværs af kajakken og støtter den mod bunden så kajakken bliver mere stabil.

Søndag den 08. juli havde vi ( Bent og Lene, Else Marie og jeg ) købt os til en kajakinstruktør. Vi mødtes ved Hou og øvede nødprocedurer bl.a. var vi alle en tur i vandet og skulle ombord i egen kajak ved hjælp af en makker. Det var meget hårdt da der var en del vind og temmelig meget søgang. Det var nogle trætte deltagere som sagde farvel ved 16.00 tiden, men vi havde lært meget. Det må stærkt anbefales at man deltager i et grundkursus inden man kaster sig ud på vandet.

Tirsdag den 24. juli hjemmefra med 2 kajakker på taget. Mødtes med Bent og Lene ved Alrø Dæmningen, De havde lejet 2 kajakker og havde campingvognen med. Vejret øsregnvejr og 8 sekund meter fra nordøst. Men det afholdt os ikke fra en dejlig sejltur. Vi holdt en pause, fik en sodavand, men det var så stinkende koldt og vi var gennemblødte, så vi vendte næsen hjemad i modvind og modstrøm. Ganske frisk tur var vi enige om. Vi fik en god frokost i campingvognen, pakkede bilerne og kørte hjem. Hjemme kl. 17.30. Det skal lige nævnes, at da vi mødtes med Bent og Lene og begyndte at tage kajakkerne ned fra taget, lød det fra Bent " vi har glemt pagajerne " - Else Marie og jeg har ofte snakket om at det ville være en utrolig dum situation at komme i, og risikoen er helt afgjort tilstede når så mange ting skal pakkes i bilen. Måske skal vi lave en check-liste, som den vi har når vi skal ud at rejse. Men vi gør det nok først når det er os selv som står i situationen. Men helt sikkert en sjov dag !!

Søndag den 05. august havde vi overnattet fra lørdag hos Bent og Lene. Efter morgenmad tog vi af sted i 2 biler og  4 kajakker. Vi ville sejle rundt om Alrø. Det blev en pragtfuld tur på ca. 15 kilometer. Vejret var høj sol og let vind. Vi holdt 3 pauser undervejs. Det blev en hyggelig tur, men det er nok motion for os, vi var mildest talt brugt godt og grundigt op. Både Bent og Lene lejer kajakker for at finde den rigtige. Heldigvis fandt Lene ud af, at den Hasle Kajak hun havde lejet ikke var den hun vil købe, hun kunne ikke strække benene for rorsystemet, som i denne kajak sidder på en skinne i midten af båden.

Onsdag den 08. august endnu en solskinsdag med let vind. EME og jeg sejlede til Kalø, hvor vi gik i land og hvilede os en times tid med en Cola og et æble. Jeg fik prøvet mit nye sæde. - Jeg har købt et sæde fra en havetraktor ( STIGA ) det fungerer godt og er let at tage ud af kajakken hvis vi holder pause. Se billede nedenfor

Søndag den 02. september sejltur på Skanderborg sø. Bent havde sendt dette billede og spurgt, " Vil I sejle her ? " og hvem vil ikke gerne det. Vi gik i vandet ved vandrehjemmet. Frokosten indtog vi ved en badebro ved siden af Skanderborg Golfbane, et meget hyggeligt sted, men vi var også meget heldige med vejret. Det havde blæst ret kraftigt både dagen før og efter sejlturen. Et smukt sted som varmt kan anbefales.

Efter sejlturen så det sådan ud:

Billeder taget af Bent Troldal - Fin tur

Året 2009 blev et stille kajak år for Else Marie og mig.
Vi var kun ude at sejle een gang, og det skyldtes Janne Dahl, som en dejlig dag april
ringede og spurgte om vi ville med på havet.
Vi havde slet ikke gjort udstyret klart, men sagde straks ja " giv os lige en halv time "

Det tog nu lidt mere end en halv time før vi holdt ved Følle Bund og trak i våddragten.
Vi sejlede en dejlig tur langs Følle Strand. Efter turen vendte vi tilbage til Janne´s sommerhus,
hvor hun gav en lun fiskefillet og en kold øl. - så kunne det vist ikke blive bedre, tak Janne !

Nu hedder det marts 2010 og vi får se om det bliver til mere sejlads end sidste år, det håber vi.