pyramid.gif (1360 bytes)

Ferie i Hurghadafebruar 1999

Hurghada.

ligger i Egypten (klik her for at se hvor). Vi boede på Grand Hotel (klik her for at se hvor), som ligger 5 minutters kørsel fra lufthavnen. Man skal være opmærksom på, at Grand Hotel har 2 afdelinger, nemlig Grand Hotel på strandsiden og Grand Hotel Resort, hvor man skal over hovedvejen for at komme til stranden. Men begge er rigeligt forsynede med swimmingpools.

Hurghada er i dag udpræget turist-orienteret, der er hverken pyramider eller gravkamre at se. Men vil man ud blandt lokalbefolkningen, snupper man blot en af de utallige minibusser og kører til "Dahar" eller "Sekalla". Her er der moskeer, havn, bådebyggeri, forretninger, bazar og sågar en internetcafe.

Spisning:

Vi blev advaret mod at spise ude i byen, på de lokale spisesteder, men vi havde ½-pension på Grand. Hvilket betød morgen- og aftensmad. På Grand Hotel er der ikke mindre end 4 meget flotte restauranter at vælge mellem, så der var rig mulighed for at variere madoplevelserne.

Ture:

I løbet af ugen deltog vi i 2 arrangementer, nemlig Sea Cruise og Jeep Safari. Der var også tilbud om ture til både Luxor og Cairo, men vi mente at turene er for lange, når man kun har én uges ferie.

Sea Cruise:

var en storslående oplevelse, sjovt at sejle på det historiske (og fredede) Røde Hav. Vi kastede anker flere gange og der var mulighed for at dykke ved koralrev, jeg prøvede selv, men desværre var min maske utæt, så jeg var ved at "kløjs". Der blev serveret en dejlig frokost om bord ( naturligvis bestående af friskfangede fisk og ris.). Senere var der landgang på en stor øde sand-ø, hvor man kunne gå lidt omkring eller bade. Der var utallige koraller og forsteninger på øen, men pga. fredningen må de ikke fjernes. Else Marie så dog en kvinde komme ombord på båden, pludselig var hun ved at snuble, tog for sig og tabte derved sit håndklæde hvorfra koraller i alle størrelser trillede ud. DUMT ! Turen var ren afslapning og sol.

Jeep Safarien:

var en hård kontrast. Vi startede 13.30 fra hotellet i 5 Land Rover biler. Ih du milde hvor en køretur gennem ørkenen - over stok og sten med ca. 100 km. i timen. Det var meget anstrengende, men sjovt at prøve. Dog var jeg glad for, at jeg ikke skulle lægge bil til – det var ikke altid at hjulene kørte på sandet. Vi holdt pause, hvor folk var ude at strække ben. Vi så fatamorgana, VAND - og vi klatrede over en bjergkam, hvorfra der var en betagende udsigt. Ved tilbagekomsten til bilerne blev vi belønnet med et glas saftevand, og så gik det ellers videre. Omsider nåede vi til en beduinlejr, hvor vi fik en kamel-ridetur. Der var tid til at se sig om i lejren. Bl.a. så vi den meget lille moske og brønden, som var lavet af militæret - en ca. 40 m. dyb brønd, hvorfra kvinderne henter alt vand til brug i lejren. Vandet hejses op med håndkraft. Da solen gik ned ved 17-tiden samledes vi på en bakketop og overværede det betagende skue, at se solen gå ned over bjergene. Derefter var der fællesspisning i en hytte lavet af sukkerrør. Siddende på puder indtog vi vort måltid i stearinlysets skær og duften af vandpibe. Jeg havde selv den fornøjelse at prøve at ryge vandpibe , æbletobak. Der skal sgu suges godt til, helt ned i lungerne. Næh, må jeg så be’ om min egen pibe og mit Watson tobak. Efter et overdådigt måltid, som var tilberedt af chaufførerne over åben ild, dansede beduinerne et par danse til trommerytmer.
Dagen gik på hæld og vi kørte i bælgmørke tilbage gennem ørkenen. Undervejs gjorde vi ophold og var ude at kigge stjerner. Det var meget smukt, men aftenen var kold og det var begyndt at blæse. Vi opgav at sove under åben stjernehimmel – der var jo også udsigten til Grands fantastiske morgenbord som lokkede. Det var en oplevelse, en fin tur, hvis man tør køre hurtigt og ikke er bange for at få nogle knubs.

Afslutning:

Alt har jo en ende. Også denne ferie. Det var luksus ferie med et pust af historie. Historien fornemmes overalt, gennem beklædning, skrift, bygninger og billeder. Egypterne er et meget venligt og gæstfrit folkefærd, men een ting som man skal gøre sig klart, der skal handles om alt. Betal aldrig hvad de først  forlanger. Du kan ofte få varen for cirka det halve. - Kan du ikke klare den mentalitet, skal du ikke tage til Egypten.