Klik her hvis du vil se kort over turen

Sydafrika september 2002

Afrejse fra Danmark den 09. sep. 2002 hjemkomst 26. sep. 2002 Århus-København-Frankfurt-Johannesburg
Billeje hos Budget i Johannesburg ( Nissan Almera )
September Overnatning Billeder
22-23-24 Værelse / Chalet i Golden Gate National Park 1 2 3
25 Hjemrejse
Jensen Safaris Pretoria2

Vi kørte fra Johannesburg til Pretoria, hvor vi overnattede i Karen Blixen Suite hos vores rejsearrangør Holger Jensen.

Dejlige dage med besøg i et nærliggende shoppingcenter med bl.a. stormagasinet Woolworths og en sportsforretning,

som absolut er et besøg værd - tøj er billigt. Prøv også at spise Fish Plate i restauranten " Ocean Basket "

Vi besøgte også " De Wildt Cheetah Research Station " hvor vi naturligvis så geparder samt vilde hunde.

Pilanesberg Nationalpark

Derefter gik turen mod øst via Hartebeesport Dam til Pilanesberg. Kort efter Hartebeesport Dam, ligger et stort marked

med alt hvad en turist kan begære af masker, figurer, tæpper, duge og andet godt. Det er det største udvalg vi har set på turen.

I Pilanesberg blev vi indlogeret i en dejlig chalet med køkken, bad, terrasse og eget grillsted.

Der er ikke langt til Sun City og der er kun et par minutters kørsel til indgangen til National Parken. Her er der virkelig dyr at se.

En god ide er at være "First at Gate". Det betyder at man skal være klar til at køre ind i parken når Gaten åbner. Mange dyr ligger nemlig

på vejen om morgenen, for at nyde den varme, som asfalten har opsamlet.

Besøg i parken kræver planlægning, da der kun findes få steder hvor man kan komme ud af bilen. Derfor: tank bilen op,

hav rigelige drikkevarer og mad med i bilen, kikkert og fotoapparat med telelinse og masser af film og ekstra batterier

Og en rigtig god ide er en mobil telefon, hvis uheldet er ude.

BLIV I BILEN !!!

Limpopo Tented Camp

Teltlejren ligger på grænsen mellem Sydafrika og Botswana. En meget veludstyret lejr med plads til 6 personer samt guide.

Her er du virkelig helt ude i naturen og har alle Afrika´s lyde helt inde i øret - med kun en teltvæg imellem.

Vi havde nogle dejlige aftener med månen lysende omkap med petroleums lamperne. Her er ikke elektricitet

Vores vært på stedet  Rudie du Toit og hans søde hustru lavede aftensmad på grillen og serverede lam og elan med tilhørende vin

De gav os også en pakke med biltong, saltet og tørret kød, som man skærer af og spiser som slik.

MawelaWela B/B

MawelaWela B&B er beliggende i hjertet af Kwa-Zulu Natal på en arbejdende kvæg- og vildtfarm.

Værtsparret hedder Herta og George Mitchell-Innes.

Hovedattraktioner i området er Anglo Boer War og Anglo Zulu War slagmarker, og George er en yderst kvalificeret guide

Vi boede i et dejligt hus tæt ved ejendommen, men der er også en meget veludstyret jagthytte et stykke derfra.

Desuden er der plads til at 10-12 backpackere kan overnatte på ejendommen.

Golden Gate National Park

Fra Herta og Georges Mitchell-Innes farm kørte vi mod den nordøstlige del af Free State til Golden Gate Highlands Nationalpark

En spændende og smuk tur gennem enorme klippeformationer. Vi boede i en chalet med terrasse, havemøbler og egen grill.

Vi besøgte en stor hule med buskmands-hulemalerier og benyttede parkens kort med både vandre- og køreruter.

En nærliggende by Clarens var også spændende, men meget turistpræget.

Hjemrejse

Fra Golden Gate havde vi ca. 5 timers køretur til Johannesburg Lufthavn. Fin vej og god skiltning hele vejen, og vi var fremme ved 15 tiden.

Så det sædvanlige problem "Kan vi komme hjem?" Lufthansa til Frankfurt var overbooked med 25 pladser. Vi blev bedt om at komme

tilbage til Check In ved 18 tiden. Flyet gik kl. 19.15, og kl. 18.35 fik vi OK og løb til Gaten. Meget glade. Nu gik turen hjemad.

Efter endnu en fantastisk ferie i Sydafrika.